Mad og drikke

Princip for mad og måltider på Skårup Skole jf. den politisk vedtagne Mad og Måltidspolitik.

Svendborg Kommunes overordnede Mad og Måltids Politik fastslår at råderummet for tomme kalorier er forældrenes:

"Når vi siger, at råderummet er forældrenes, betyder det, at barnet og den unge ikke skal have mad, der fylder råderummet, mens det færdes i kommunale institutioner. I Svendbor gkommune er børnenes råderum således forældrenes og ikke kommunens." (s. 10).

På Skårup Skole er Skolebestyrelsen enige i de betragtninger der ligger bag hele Mad og Måltidspolitikken og vil endvidere støtte op om denne politik.

Men som der står videre i princippet så kan det fraviges ved særlige lejligheder.

Skårup Skole har følgende særlige lejligheder hvor der fraviges fra princippet om at råderummet for tomme kalorier er forældrenes:

1. Temadage/uger hvor produkter med sukker og fedt er en del af tematikken, fx Smagens dag.
  2. I faget hjemkundskab hvor der i undervisningen indgår det at fabrikere kager, desserter og lignende.
  3. Sidste skoledag før juleferien.
  4. Alle fællesarrangementer  i  SFOen.
  5. Lejrskoleophold og ekskursioner.
  6. Klasse- og skolefester.
  7. Forældrearrangementer.
  8. 9. klasses sidste skoledag.

Præmis: Skolebestyrelsen henstiller i øvrigt til alle forældre at give deres barn en sund madpakke med.

Skolebestyrelsen henstiller også til at der i hverdagen ikke indtages sodavand, chips, kager eller andre tomme kalorier i skoletiden.

Vedtaget i skolebestyrelsen d. 14.05.2012

Ændret af skolebestyrelsen d. 21.05.14

Skolemælk

Vi deltager også i skolemælksordningen medstøtte fra EU.

Skolemad.nu, madordning

Det er muligt at tilmelde sig en frokostordning på skolen: https://www.skolemad.nu/