Principper for fagfordeling på Skårup Skole
Skolen er opdelt i tre faser, fase 1 (0.-3. kl), fase 2 (4.-6. kl), fase 3 (7. – 9. kl). Det tilstræbes at man kun er tilknyttet en fase.
Den enkelte lærer har flest mulige timer i én fase. Herigennem tilstræbes, at der etableres et fast stab af lærere omkring de enkelte elever og faser.
Ved sammensætningen af de enkelte team er det vigtigt at der er sikret en bred faglighed, så teamet er i stand til i fællesskab at tilrettelægge og gennemføre undervisning så den rummer udfordringer for alle elever.
Klasser og fag videreføres som hovedregel, og hvis dette ikke er muligt skal skoleledelsen inddrage den pågældende lærer. Også ændringer der måtte opstå undervejs i fagfordelingen tilstræbes det, at ledelsen drøfter med den pågældende.
Skolens ledelse fremkommer med forslag til time- og fagfordeling ud fra lærernes fag- og funktionsønsker og skolens overordnede mål og rammer.
Fagfordelingen foregår i delvis åbenhed Klasselærerfunktionen varetages af lærer med et rimeligt antal timer i klassen.
I de mindre klasser lægges der vægt på, at de to hovedlærer har et relativt stort antal undervisningstimer i klassen.
Det tilstræbes at lærere underviser i deres linjefag og/eller fag hvor de har tilegnet sig faglige kompetencer på anden måde, og ved fagfordelingen lægges der vægt på, at den enkelte lærer tildeles de fag og klasser, hvor han/hun er fagligt og undervisningsmæssigt stærkest.
Med gennemførelsen af holddannelse tilstræbes det, at undervisningen dækkes af få lærere med henblik på størst mulig fleksibilitet.
Vedtaget på skolebestyrelsesmødet 14. maj 2012.