Heldagsklassen

h.kl. bygningen

Heldagsklassen på Skårup Skole er et tilbud for elever, i 0.-6. klasse, med socioemotionelle vanskeligheder.

Eleverne er delt i fire stamgrupper, der er sammensat med udgangspunkt i elevernes alder.

Til hver stamgruppe er tilknyttet en lærer samt en pædagog, der arbejder tæt sammen om at skabe en tryg og struktureret hverdag.

Vi tilstræber en høj grad af anerkendende relationspædagogik med klare og tydelige grænser. En pædagogik, der bygger på tillid og etablering af en positiv relation. Vi tilstræber en hverdag, der består af tydelighed, forudsigelighed, genkendelighed samt struktur.

I Heldagsklassen følger eleverne folkeskolens almindelige læse- og fagplaner. Det vil sige, at eleverne som udgangspunkt undervises i de samme fag, som elever i den almindelige folkeskole.

Undervisningen i Heldagsklassen tager udgangspunkt i den enkelte elev.

Der arbejdes med individuelle mål med fokus på positiv forstærkning, hvor succesoplevelser er en vigtig faktor.

Læringsrummet organiseres i en vekslen mellem samtale/undervisning i fælles forum, arbejde ved individuelle arbejdspladser samt på små hold. Det verbale sprog støttes og visualiseres gennem arbejdet med piktogrammer.

Målet med undervisningen i Heldagsklassen er at ruste og udvikle eleven mod almenområdet og samfundet udenfor skolen.

Visitation til Heldagsklassen sker gennem Svendborg Kommunes centrale visitationsudvalg efter indstilling fra PPR

FOLDER 2023.pdf

Shape Created with Sketch.