Heldagsklasserne på Skårup Skole
- Et trygt, forudsigeligt og udviklende læringsmiljø for børn med socioemotionelle udfordringer
på Skårup Skoe tilbyder vi heldagsklasser til elever med socioemotionelle vanskligheder, som har behov for en mere overskuelig, struktureret og relationsbåret skolehverdag. Vores mål er at skabe et læringsmiljø, hvor børn trives, udvikler sig fagligt og personligt og oplever succes - hver dag. Undervisningen sigter mod at udvikle og ruste eleverne, så de på sigt kan inkluderes i almenområdet og deltage aktivt i fælleskaber både i og udenfor skolen. Vi arbejder målrettet med elevernes sociale, følelsesmæssige og faglige kompetencer, så de gradvist opnår større selvstændighed, robusthed og deltagelsesmuligheder i samfundet.
En genkendelig og forudsigelig hverdag
I heldagsklasserne arbejder vi med tydelige rammer og faste rutiner, som skaber tryghed og forudsigelighed for eleverne. Dagen er visuelt understøttet med skemaer, piktogrammer og oversigter, der hjælper eleverne med at danne overblik og forberede sig på skift og aktiviteter.
Pædagogisk tilgang med udgangspunkt i Low Arousal
Vores arbejde bygger på principperne fra Bo Hejlskov og Low Arousal-tilgangen, hvor vi med ro, tydelighed og afstemte krav skaber et miljø, der forebygger konflikter og hjælper eleverne til at bevare kontrol. Vi tager ansvar for relationen og tilpasser krav og rammer, så eleverne kan lykkes.
Det neuroaffektive perspektiv
Med afsæt i Susan Harts neuroaffektive teori, arbejder vi med at forstå hvad der ligger bag barnets adfærd. Vi har fokus på barnets følelsesmæssige udvikling og møder eleverne på det niveau, hvor de er - både mentalt, følelsesmæssigt og socialt.
Vi ser bag om adfærd
I heldagsklasserne har vi et børnesyn, der bygger på nysgerrighed og forståelse. Vi ser adfærd som kommunikation og spørger: "hvad fortæller barnet os?". I stedet for at reagere på adfærd alene undersøger vi, hvad barnet har brug for, og hvordan vi bedst kan støtte.
De 10 H'er - tydelig struktur og ro i hverdagen
Vi andvender de 10 H'er som et fælles pædagogisk værktøj til at skabe klarhed, overskuelighed og forventningsafstemning. Det styrker elevernes mulighed for at forudsige, forstå og deltage i aktiviteter.
- Hvad skal jeg lave? (indhold)
- Hvorfor skal jeg lave det? (mening)
- Hvordan skal jeg lave det? (metode)
- Hvor skal jeg lave det? (placering)
- Hvornår skal jeg lave det? (tidspunkt)
- Hvor længe skal jeg lave det? (tidshorisont)
- Hvem skal jeg lave det med? (personer)
- Hvor meget skal jeg lave? (mængde)
- Hvem kan jeg få hjælp af? (person)
- hvad skal jeg lave bagefter? (indhold)
Visitationsprocedure
Visitation til heldagsklasserne sker gennem Svendborg Kommunes centrale visitationsudvalg, efter indstilling fra PPR. Dette sikre, at elevens behov udredes grundigt, og at tilbuddet matcher barnets forudsætninger og støttebehov.
Heldagsklasserne på Skårup Skole er et tilbud for elever, i 0.-6. klasse.