Blæs

På Skårup skole har vi valgt at alle vores 4. og 5. klasses elever skal have obligatorisk blæserundervisning. Vi har etableret et gensidigt forpligtende samarbejde med Svendborg Musikskole, hvorfra der kommer fire musikskolelærere. Sammen med to af vores musiklærere står de for blæserklasseundervisningen. Eleverne kan vælge mellem 6 forskellige blæseinstrumenter: saxofon, klarinet, tværfløjte, trompet, tuba og basun.

Eleverne har undervisning 2 timer om ugen i 2 år. Inden da har alle elever i de foregående skoleår, stiftet bekendtskab med Music Mindgames.

Blæserpiger

Vi har valgt at prioritere blæserundervisning og orkester, fordi musik er styrkelse af de kognitive evner, af fællesskabet, af glæde og samhørighed, af overkommelse af det svære. Når mennesker spiller musik efter noder og sammen med andre er hele hjernen i gang på én gang, hvilket danner flere forbindelser i hjernen – og styrker dermed de kognitive evner. Derudover giver musikken adgang til menneskets dybe følelsesregister, til det kreative og det kunstneriske. Musikken åbner eleven for verden og verden for eleven. Se fx denne lille film på youtube: “How playing an instrument benefits your brain - Anita Collins.” https://www.youtube.com/watch?v=R0JKCYZ8hng

Eleverne spiller i løbet af de to år forskellige koncerter. I 16-17 har de været til en samspilskoncert med de andre blæserklasser på Fyn, i alt 300 børn var samlet. Derudover spiller 5. årgang til Musikskolernes dag i Tivoli i maj. De deltager i de arrangementer der er i Svendborg, når det er muligt ligesom de spiller til jule- og sommerafslutningen.